صفحه نخست

تماس با ما

لینک ها

 

احداث سه پايانه مرزي جديد

  ارسال شده در تاریخ: 30 آوریل 2012 | ساعت 16:35 | کد خبر: 1931 | بازدید: 502

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بر استمرار افزايش سالانه حجم ترانزيت از پايانه‌هاي مرزي كشور تاكيد كرد و از احداث سه پايانه مرزي جديد خبر داد.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بر استمرار افزايش سالانه حجم ترانزيت از پايانه‌هاي مرزي كشور تاكيد كرد و از احداث سه پايانه مرزي جديد خبر داد.

سعيد عبداللهي با بيان اين‌ كه ترانزيت كشور در سال 90 نسبت به سال 89، رشد 6.7 درصدي داشته است، گفت:‌ سال گذشته 10 ميليون و 130 هزار تن ترانزيت مواد نفتي و غير نفتي ثبت شده است.

او ادامه داد: 91 درصد از كل ترانزيت سال 90 شامل 9 ميليون و 250 هزار تن از طريق جاده و 9 درصد با حجم 900 هزار تن توسط جاده صورت گرفته است.

به گفته عبداللهيان در مقايسه با سال 89، ترانزيت جاده‌اي در سال 90 13.2 درصد رشد داشته است در حاليكه در بخش راه آهن شاهد كاهش 33 درصدي بوديم.

وي در بيان دليل كاهش حجم ترانزيت از طريق راه‌آهن به افزايش قيمت جهاني پنبه اشاره و اظهار كرد: سال 89، 500 هزار تن پنبه از ازبكستان ترانزيت شد اما سال پيش به دليل افزايش فيمت جهاني پنبه و نبود رغبت خريداران كاهش حجم ترانزيت ريلي داشتيم.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي همچنين در معرفي فعال‌ترين مرزهاي ورودي و خروجي كشور در سال 90، اظهار كرد: فعال‌ترين مرزهاي ورودي كشور به ترتيب بندرعباس، پرويز خان، بازرگان، باشماق و سرخس بودند. مرزهاي خروجي فعال نيز شامل بندر امام، دوغارون، باشماق، بندرعباس و سرخش شدند.

وي با يادآوري آن‌كه 58 درصد از ترانزيت انجام شده در سال 90 از طريق جاده‌اي و راه آهن در قلمرو كشور توسط ناوگان ايراني انجام شده است، درباره حمل كالاهاي وارداتي و صادراتي در بخش بين الملل گفت: سهم حضور كاميون‌هاي ايراني در صادرات 54 درصد بود.

عبداللهي در ادامه به تعداد تردد كاميون‌هاي ايراني و خارجي از پايانه‌هاي مرزي جاده‌اي كشور كه شامل يك ميليون و 300 هزار سفر بوده است اشاره كرد و ادامه داد: اقلام عمده كه در سال 90 ترانزيت شده‌اند به ترتيب مواد سوختي، كالاهاي ساختماني، وسايط نقليه باري و مسافري، انواع پنبه و … بوده است.

اين مقام مسوول در سازمان راهداري در پيش بيني خود از حجم ترانزيت در سال 91 يادآور شد: طي 18 سال گذشته كه ترانزيت انجام مي‌شود در مقايسه هر دو سال متوالي شاهد رشد هفت تا 10 درصدي بوده‌ايم. البته اين رقم در سال 89 نسبت به 88 به 34 درصد نيز رسيد.

او افزود: امسال طبق برنامه اجرايي و عملياتي تعيين شده، حجم ترانزيت را حداقل 12 ميليون تن در نظر گرفته‌ايم. رسيدن به رقمي بيش از اين به اقتصاد جهاني و منطقه‌اي بستگي دارد.

عبداللهي با بيان اين‌كه با برگزاري كارگروه ترانزيت كه شش وزارتخانه در آن عضويت دارند و مسووليت آن با وزير راه است مشكلات نرم افزاري درون كشوري در ترانزيت رفع شد طبق تصميمات اين كارگروه بنادر و پايانه‌هاي مرزي توسعه داديم و از تصميمات جزايري موردي از بين رفت تا همچنان شاهد رشد حجم ترانزيت باشيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به توسعه پايانه‌هاي مرزي اشاره و اظهار كرد:‌ از زماني كه شوراي عالي اداري كشور در سال 86 مسووليتهايي را به وزارت راه و شهرسازي در ارتباط با ساخت و توسعه و بهره‌برداري از مرزهاي زميني محول كرد، تاكنون 200 ميليارد تومان براي اين منظور از سوي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي هزينه شده است.

وي افزود: در اين راستا در برخي پايانه‌ها مثلا با عراق از صفر تا صد راه اندازي هزينه بيش از هفت ميليارد تومان و در توسعه ديگر مرزها بين پنج تا 20 ميليارد تومان هزينه شده است.

عبداللهي با اعلام اين‌كه در حال حاضر 26 پايانه مرزي داريم كه 24 پايانه فعال هستند، از راه اندازي سه پايانه ديگر خبر داد.

او احداث پايانه مرزي پرويز خان با هزينه هفت تا هشت ميليارد تومان را يكي از برنامه‌هاي آتي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي عنوان و اظهار كرد: در اين راستا زمين مورد نياز از استانداري گرفته شده استو همزمان با تردد از اين مرز طرح جامع احداث پايانه را پياده سازي مي‌كنيم.

به گفته وي، طرح پايانه مرزي رازي بين ايران و تركيه در استان‌ آذربايجان غربي نيز از ديگر برنام‌هايي كه در حال حاضر طرح آن مشخص شده است.

وي همچنين خاطرنشان كرد: در مرز ايران بند بانه بين استان كردستان و اقليم كردستان عراق پايانه‌اي جديد احداث خواهد شد.
منبع : ایسنا




برچسب: ::..






نظرات بینندگان


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/iiedagov/domains/iieda.gov.ir/public_html/wp-content/themes/iieda-4/comments.php:104 Stack trace: #0 /home/iiedagov/domains/iieda.gov.ir/public_html/wp-includes/comment-template.php(1550): require() #1 /home/iiedagov/domains/iieda.gov.ir/public_html/wp-content/themes/iieda-4/single.php(183): comments_template() #2 /home/iiedagov/domains/iieda.gov.ir/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include('/home/iiedagov/...') #3 /home/iiedagov/domains/iieda.gov.ir/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/iiedagov/...') #4 /home/iiedagov/domains/iieda.gov.ir/public_html/index.php(17): require('/home/iiedagov/...') #5 {main} thrown in /home/iiedagov/domains/iieda.gov.ir/public_html/wp-content/themes/iieda-4/comments.php on line 104